שנת קריאת התנ"ך מתחילה, היום

היום הראשון שלאחר שמחת תורה

 "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ: והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים".

 במלים אלמותיות אלה נפתח לו הספר היחיד בעולם המתהדר בכינוי "ספר הספרים". המהדורה אותה אני קורא (של הוצאת קורן מירושלים) מוכתרת כך: "התנ"ך הראשון המסודר ומודפס בארץ-ישראל". קיבלתי את הספר הזה במתנה מעירית הרצליה, עיר ילדותי ובגרותי: "שי לתלמיד לובלסקי יצחק, בוגר בית הספר הממלכתי ברנדיס, מחזור ל'", בשנת 1978.

אז מה הסיפור בעצם?

כבר לפני כמה שבועות החלטתי שהגיעה שעתי לקרוא את התנ"ך במלואו. כמובן שכמו כל ילד ישראלי ויהודי נאלצתי לקרוא חלקים נרחבים מהתנ"ך במהלך שתים-עשרה שנות הלימודים הדי מעצבנות, בינינו. חלק מהדברים אני זוכר, כמו כולם. חלק לא. חלקים אחרים של התנ"ך עניינו אותי בשלבים שונים בתקופות מאוחרות יותר. פעם קראתי את ספר יונה, פעם את איוב, פעם את שיר-השירים. אבל, בעצם, כאשר אני חושב על כך, אף פעם לא קראתי את כל התנ"ך.

לכל אחד מאתנו יש רשימה של ספרים שפשוט אין שום סיכוי שנקרא, כל עוד אנחנו בתוך קלחת המירוץ אחרי פרנסה, גידול ילדים, וכל שאר העניינים החיוניים התופסים את מיטב שעותינו. בדרך כלל אנחנו אומרים לעצמנו שכאשר יהיה לנו זמן פנוי (נאמר, אחרי היציאה לגמלאות), נקרא סופסוף את כל כתבי אפלטון או אריסטו (גם זה רשום אצלי איפשהו), את כל כתבי שייקספיר (עוד סעיף ברשימה הלא קצרה שלי) וכיוצא באלה. אצלי נכנס גם התנ"ך לרשימה הזו.

 החלטתי שלא לחכות לפנסיה. יש מספיק זמן גם עכשיו. אתחיל עם התנ"ך.

 צידוקים: התנ"ך כתוב במקורו בעברית. זה קל. אני מכיר כבר חלק לא מבוטל ממנו, או כך לפחות נדמה לי. התנ"ך הוא אכן ספר-הספרים, בכל מה שקשור להשפעה האדירה אותה השפיע על תרבות המזרח (הקרוב) והמערב גם יחד. אני יהודי בסעיף הלאום? התנ"ך מאגד את כל הסוגייה הלאומית הבעייתית והמורכבת הזו, לפחות לטענת רבים? הבה נבדוק גם את זה. וחוץ מכל זה, אני מקווה שיהיה מעניין. מאד. אחרי שאסיים את התנ"ך, אמשיך עם אפלטון. מקובל?

אז זהו. מהיום, מתחיל עבור כל יהודי מאמין המחזור השנתי של קריאת התורה, על הפטרות השבת השונות. אני אגדיל לעשות ואקרא את כל התנ"ך. אין יום מתאים יותר מזה. למרות שאני רחוק מלהאמין במשהו או במישהו.

אם יהיה לי משהו מעניין לספר בקריאת ההדיוטות שלי, אשמח לשתף. צפו לבאות.

"ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור"

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה שנת קריאת התנ"ך. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על שנת קריאת התנ"ך מתחילה, היום

  1. תמי ינאי הגיב:

    אייזיק,
    נשמעת הרפתקה מרתקת ונפלאה. זאת תמיד חוויה מיוחדת לחזור על המוכר שוב, מנקודת מבט מנוסה ובשלה יותר. מחכה לקרוא את מחשבותיך .
    לפי כמה שנים קראתי ספר המדבר על השינויים שחלו בדמותו של אלוהים לאורך ספר הספרים. יכול להיות מעניין לקרוא את הספר הזה יחד או אולי עדיף אחרי ולראות את הדמיון והשוני מהתרשמויותיך שלך.
    תמי.

  2. תמי ינאי הגיב:

    נשמעת חוויה מרתקת ונפלאה. החזרה שוב לאותם טקסטים ממקום יותר מנוסה מיוחדת במינה. מחכה לקרוא את התרשמויותיך.
    תמי.

  3. בועז כהן הגיב:

    רעיון נפלא.

    עושה לי חשק גם כן!

  4. איילת מוהר הגיב:

    יה!
    איזה כיף 🙂

    חותמת קבע.

  5. ענבל הגיב:

    יפה לך. אישית יש לי פתק מהרופא להיזהר מנרקיסיסטים, ויהוה מצטייר כאחד כזה. אז מציעה, בשביל האיזון, שבסיום הקריאה היומית תקרא לקינוח גם כמה פסקאות מ"שיחות עם אלוהים" של וולש, ותביא בחשבון גם את האופציה ש"אלוהים" זה ברבים, ושאנחנו זה בסך הכול ניסוי של חוצנים ("הנפילים").

    אקנח בדברים האלה:
    "סוקרטס היה איש מוזר; מסופר עליו שהיה שומע 'קולות', שתיארם כסימנים אלוהיים שהזהירוהו לבל יעשה דברים מסוימים. לעתים היה שוקע במצבי אקסטזה; פעם, בהיותו כבן ארבעים, עמד ללא ניע, שקוע בהרהורים, במשך יממה שלמה. […] שיחותיו היו מסתיימות לרוב במבוכה של חוסר מוצא."

    (מתוך: בעיות בפילוסופיה של המוסר, יחידה 1, האוניברסיטה הפתוחה)

    נ.ב.
    נעים מאוד 🙂

  6. ענבל הגיב:

    … רק לאחר שכתבתי למדתי מי אתה, אז מניחה שמה שכתבתי לפני הציטוט כבר נלקח בחשבון ממזמן… 🙂

    • isaaclubelsky הגיב:

      אל תייחסי משמעות גדולה מדי לכל מני תארים ותיאורים… לקריאה הזו אני דווקא משתדל לגשת נקי עד כמה שאפשר מדעות קודמות וקדומות.
      תודה על התגובה!

  7. ערן רייס הגיב:

    שלום אייזיק,

    נחמד להפגש שוב, וירטואלית.

    זה לא עניין פשוט לקרוא את התנך במלואו, אפילו לא את התורה. יש הרבה הרבה פרשות ופרקים משמימים, מקוממים, סתומים. אני כמובן מאחל לך הצלחה, ויותר מזה מאחל לך שהקריאה תביא תובנות מעניינות, חוכמה, שמחה.

    חוץ מזה – תהיה בקשר.

  8. ינאי זלצר הגיב:

    שלום יצחק*
    נשמע שיש בכוונתך לצאת למסע ארוך ומרתק
    הרי רק במשפט הפתיחה אפשר לטייל ולפרש שנה שלימה
    אשמח לקרוא את רשמיך
    ישר כוח ודרך צלחה
    חיבוק

    *מעניין לראות מה תניב הפגישה בהמשך עם שימך המקורי

להשאיר תגובה

